Tekstgrootte
Ondersteuning van ontwikkeling
De medewerkers van Montessori De Beleving zorgen ervoor dat het onderwijs en opvoeding goed wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van je kind. De leerkracht is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen in zijn of haar groep. De leerkracht is daarmee de spil waar de ondersteuning en begeleiding binnen de groep om draait. De leerkracht wordt hierbij ondersteund door onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners en leerkrachten die gespecialiseerd zijn in bepaalde ontwikkelgebieden. De intern begeleider coördineert de extra ondersteuning onder algehele verantwoording van de directie.
De grenzen van ons onderwijs
Wij streven er naar de ontwikkeling voor alle kinderen, op een verantwoorde wijze te ondersteunen. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarin de grenzen aan de ondersteuning voor een kind wordt bereikt. Dit kan zijn indien een kind gedragsproblemen vertoont, leidend tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep. De leerkracht, de intern begeleider en de directie overleggen dan met de ouders over te nemen maatregelen. Maatregelen kunnen bijvoorbeeld zijn dat ouders worden gebeld als een kind de grens overschrijdt. Ook kan op school een time-out voorziening worden geregeld.
Behoeften
De grens aan de ondersteuning kan ook bereikt worden als een kind een beperking heeft die een zodanige verzorging of behandeling vraagt die de school onvoldoende kan bieden.
Hierbij kijken wij naar wat elk kind nodig heeft. Dit mag niet ten koste gaan van het onderwijs en opvoeding aan de andere kinderen in de groep. Een ander uitgangspunt is dat kinderen met plezier naar school komen, als dit niet (meer) het geval is wordt met ouders gekeken wat de oorzaak daarvan is en of het binnen de mogelijkheden van de school ligt om hier verandering in aan te brengen. Zo niet, dan wordt met ouders gekeken naar andere mogelijkheden.